Svetlana Veličković, udata Ražnatović, naširoko poznata kao Ceca, napravila koncert za više od 100.000 (pominje se cifra od 130.000) ljudi u Beogradu, i to je izazvalo veliku buru u javnosti, pogotovo u onlajn zajednici koju svakodnevno pratim. Neki iskrivljeni stavovi i niske populističke reakcije, demagoški tekstovi puni ratova i devedesetih, kao i korišćenje „vidovdansko-datumske“ histerije za podgrevanje istrošenih predrasuda o uticajima duhova prošlosti me je navelo da napišem jedan kratak osvrt na Cecu i njen koncert.
Krenimo od činjenica. Ceca je osuđeni, dokazani kriminalac. Smatram da je premalo platila kaznu svojih kriminalnih dela, ali to je druga priča. Ceca je bila udata za ratnog (i predratnog) kriminalca / udbaša / zločinca. Ceca se družila i šurovala sa „zemunskim klanom“ u zlatnom periodu te mafijaške organizacije koja će na kraju isplanirati i izvršiti atentat na Premijera Srbije. Ceca je skandalozna ličnost u svakom mogućem pogledu – kriminal, promiskuitet, inteligencija, obrazovanje. Ceca je negativni primer za decu – „Ako nastaviš tako, postaćeš kao Ceca!“ tip. Ceca je najveća muzička zvezda zapadnog Balkana poslednje decenije XX veka i prve decenije XXI veka.
I ŠTA?!
Kakve to veze ima sa bilo čim? Kakve to veze ima sa ljudima, sudbinama, ratovima, stradanjima, hiperinflacijom, Slobom, Mirom, DOS-om, Krkobabićima, Dinkićem, Dačićem, Kosovom, PDV-om od 20 posto, partokratijom, javnim lopovskim preduzećima? Šta kao Ceca vam je kriva? Šta kao Ceca je slika Srbije? Koje Srbije? Ceca nikada na Ušću nije imala toliko ljudi. Jel to znači da sa povećanjem broja ljudi na njenim koncertima nama ide gore? Jel to pokazatelj stanja? Znači najbolje nam bilo pod Slobom, od tada joj popularnost samo ide na gore. O čemu bre pričaju ti ljudi? Ceca slika Srbije? Ne lupajte gluposti!
Zašto pravite cirkus od toga što je Ceca jedina koja može da dovede više od sto soma ljudi na Balkanu? Da se razumemo, juče nije bilo samo građana Srbije na Ušću. Granice sa Hrvatskom i BiH su bile zakrčene. Ona je najveća zvezda Zapadnog Balkana, ne Srbije. Na primer, ta Hrvatska ide u EU prekosutra. Kako možete da predviđate da su gosti njenog koncerta oni koji poštuju njene ljudske (ne)kvalitete ili kriminalne aktivnosti? Ili političke implikacije krimogenih struktura kojima se kretala? Znam ljude koji su išli na koncert Cece. Boli ih đoka za Cecu Criminale, oni idu da slušaju „Doktora“, „Tražio si sve“, „Beograd“… Sve te pesme koje smo slušali godinama. Svi mi, balkanci. Jer kako drugačije da prođe žurka? Možemo da diskutujemo o muzičkim ukusima, možemo da argumentujemo zašto je Ceca turbo folk, a nešto drugo nije. Ali nemojte da mi apokaliptično izjednačavate slike Srbije (prošle i sadašnje) sa Cecinim koncertom na Ušću. Ceca je, za razliku od npr Bekute ili Exita, napravila koncert od svog keša, stavila cenu karte, i ko je hteo mogao je da ode. Bekutu i Exit plaćamo mi, a niko nas nije pitao ništa, i većina nas ni ne ide na te koncerte.
U zabludi ste ako mislite da se ljudi lože na nju jer je bila sa kriminalcima i jer je krišila zakone. Ona je, jednostavno, imala najveće hitove. I ona ne peva o ratovima, Vidovdanu, Kosovu, nacionalizmu… Nije ona Tomson ili BMK. Ona peva lake, površne tekstove o ljubavi, seksu i prevarama. Ono što loži ljude. I to je potpuno legitimno. Poenta je da svojim tekstovima ona ne širi mržnju, niti uspostavlja političke ideje. Zato ljude zabole za bilo šta osim za „Neodoljiv, Neumoljiv“ ili „Volim te“. Ili taj „Beograd“, taj čuveni „Beograd“, koji nikada neće otići iz duha ovog grada. Pesma koja govori o gradu, ne o mržnji, ratovima, nesrećama, kriminalcima. Ne zavaravajte se – bez tih hitova, ona ne bi imala šanse. Kakav god folklor da je imala oko sebe.
Imam još par argumenata protiv vaše histerije. Cecu nasleđuje Severina. Ona je postala najveća zvezda zapadnog Balkana. Potpuno drugi muzički žanr, potpuno drugačiji tonovi. Ali folklor je isti. Razmislite. Ceca se oskudno oblačila kako bi privukla pažnju kada to nije baš bilo rasprostranjeno. Severina je snimila porno film kako bi privukla pažnju. Ceca se udala za kriminalca kada je društveni milje bio takav da su oni vladali njime. Severina se udala za tajkuna, kada je društveni milje takav da oni vladaju njime. Ceca je pevala za mafijaše i kriminalce. Severina peva za mafijaše i kriminalce (U vreme najveće popularnosti Šarićevog Magacina, Severina je redovno nastupala tamo, a onda možete pogledati i ovo http://www.youtube.com/watch?v=qPrhbk8td3c ) To je deo istog folklora, i ne možete suditi jednom a da ne sudite drugom. A opet, treba pogledati širu sliku. Takav je estradni folkor, svuda. Svuda na svetu se pucaju kokainom. Pa onda, pogledajte estradnu scenu najnaprednijeg društva na svetu – SAD. Tamo vladaju reperi, hip hoperi, subkultura iz geta, koja ne samo da živi u getu, kriminalu i preprodaji i konzumaciji droge, nego samo o tome i peva. A svi to slušaju, u SAD to je mejnstrim. Frenk Sinatra. Šta ćemo sa njim? Hoćemo da kažemo da je kancer američkog društva? Hoćemo da proklinjemo sudbinu što se svuda na svetu pevuši New York New York, jer pobogu, on je bio deo kriminalnog miljea, duboko upleten u kriminalne radnje, a i zarađivao je pevajući za mafijaše. I to prave, ozbiljne, ne ove naše lokalne, teritorijalno ograničene na veličinu jednog okruga Njujorka.
Razmislite opet pre nego sledeći put opletete po najavi koncerta na Ušću, ili pošto osetite poraz što Ceca Criminale okupi više od sto soma ljudi. Nisu ti ljudi problem ovog društva, niti je Ceca. Ti ljudi su deo ovog društva, deo i dobrog i lošeg. Oni, kao i mi koji nismo otišli na koncert, vole da čuju „Tražio si sve“, i to je sve. Ceca je kriminalac, još jedan u nizu. Pokrala je milione, a Krkobabići su nas koštali 4.1 milijardu evra ( Videti: http://clubvonneumann.blogspot.com/2013/06/koliko-nas-je-kostao-pups.html).
Mi se još uvek bavimo Cecom. Nema veze što Mrkuta gradi puteve u zamenu za koncert, a Koridor 10 kao Skadar na Bojani. Nema veze što partije već više od 20 godina isisavaju novac građana kroz Javna preduzeća. Ne. Ceca je problem.